Geneza oraz początki zakładu
Początki autobusowej komunikacji miejskiej w Nysie datowane są na początek lat 50. XX wieku. W tym czasie Nysa była miastem dużo większym pod względem powierzchni terytorialnej od Opola, stolicy nowo powstałego województwa. Za powołaniem miejskiego zakładu komunikacyjnego w Nysie przemawiały wtedy mi.in. takie argumenty jak:
- znaczne oddalenie od siebie peryferyjnych dzielnic,
- zapewnienie sprawnego dowozu ludności do pracy.
Decyzję o utworzeniu MZK podjęto 16 lutego 1954 roku decyzją Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, która z kolei powoływała się na uchwałę Prezydium Rady Ministrów z dnia 10 października 1953 roku. Nowo powstały zakład komunikacyjny podporządkowany został Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej.
MZK w Nysie uruchomiło pierwszą linię tego samego miesiąca. Autobusy kursowały po trasie: Grodkowska – Bramy Grodkowskiej – Szlak Chrobrego – Krzywoustego – Chopina – Prudnicka – Piłsudskiego. Linię tę obsługiwały 4 wysłużone autobusy marki Mavag, które zostały przekazane miastu przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach. Wszystkie autobusy już na początku roku doznały poważnych awarii - w 3 zepsuł się tylny most, a w 4 silnik.
Miejski Komitet Frontu Narodowego w związku z wyborami władz lokalnych, wyznaczonymi na 5 grudnia 1954 roku podjął decyzję o uruchomieniu drugiej linii autobusowej, która miała przebiegać od ul.Piłsudskiego przez Mariacką, plac Staromiejski, Bohaterów Warszawy, Ujejskiego do Chełmońskiego. Linię tę uruchomiono na początku 1955 roku, jednakże już 25 maja 1955 roku w związku z tym, że linia przynosiła same straty, postanowiono zmienić jej trasę z Bohaterów Warszawy i Mariackiej na Chopina, Prudnicką, Mickiewicza do dzielnicy Zamłynie. Już 18 listopada 1955 roku Miejska Rada Narodowa planowała uruchomić kolejną linię na trasie: aleja Wojska Polskiego – Górna Wieś. Jednak ostatecznie uruchomiono ją 26 lipca 1956 roku.